Paket för pilgrimsvandrare och släktforskare blev resultatet

1 min

Regionens Produktutvecklingsprocess har under vintern drivits i Vadstena med turismaktörer som tillsammans tagit fram fler besöksanledningar till Vadstena med omnejd. Fokus har legat på pilgrimsvandringar och att utnyttja möjligheter kring Borghams stenbrott samt Landsarkivet bättre.

Under vintern har 8 lokala aktörer varit del av projektet Hållbar Produktutveckling, ett projekt finansierat av Tillväxtverket och Region Östergötland vars mål är att få fram fler besöksanledningar i Östergötland.

Lokala deltagare har varit Borghamns Strand, Slottsgården i Vadstena, Upplev Vadstena, Vadstena Klosterhotell, Vadstena guideförening, Landsarkivet i Vadstena, Sancta Birgitta Klostermuseum samt Pilgrimscentrum.

Dessa har under ledning av Emil Selse från Regionen och Vadstena Turism & Näringsliv försökt hitta sätt att genom samverkan förstärka Vadstenas styrkor och varumärke, och att skapa fler bokningsbara produkter för pilgrimsvandrare, släktforskare och kultur- och naturintresserade. Hållbarheten har varit i centrum både för att skapa klimatneutrala produkter och lönsamma företag. Det som numera finns i mer eller mindre färdiga produkter är Pilgrimsvandring mellan Ödeshög och Vadstena (se inom kort på Sveciatravels.se), pilgrimsvandring Borghamn-Vadstena, en kommande märkning av pilgrimsvänliga aktörer, kulturhistorisk paket runt Borghamn – Sten födde Borghamn samt en tvådagarskurs i släktforskning (inom kort på https://slottsgarden.se/slaktforskningpaket). Resultatet presenterades för ett stort antal andra intressenter 5 mars på Vadstena folkhögskola.

Mer om projektet finns att läsa på Visit Östergötlands hemsida för branschen.

Projektledare Emil Selse
emil.selse@regionostergotland.se